Il Gruppo di studio sulla information literacy e l’Osservatorio formazione AIB, sono stati coinvolti dall’IFLA FAIFE (l’organismo di IFLA che si occupa di libertà di accesso all’informazione e di espressione) nel progetto The Glass Room: Misinformation Edition, dedicato alla Media Literacy attraverso un’occasione di formazione rivolta alla comunità dei bibliotecari italiani per conoscere in dettaglio una proposta per fare, concretamente, media literacy. The glass room è un modello interattivo per operare nelle comunità di riferimento che comprende una combinazione di materiali digitali (attività in rete) e analogici, tutti tradotti anche in italiano.
Il workshop formativo, tenuto da Valensiya Dresvyannikova di IFLA, si terrà online il 2 maggio dalle 17 alle 18:30, e riguarda l’uso dei materiali per stimolare le attività di media literacy (come organizzare workshop, come “usare” la mostra per promuovere l’uso dei materiali in rete, ecc. Qui un esempio di realizzazione in Lituania). L’evento sarà in inglese, ma ci sarà una facilitazione in italiano per i partecipanti. Più in basso è disponibile il programma in lingua inglese.
Per chi intenda organizzare una mostra nella propria biblioteca aprendola prima della fine di maggio, è possibile richiedere l’invio di un set di poster (misura 150x75cm). Sono disponibili solo 3 kit.
È possibile partecipare al workshop ed esprimere la disponibilità a ricevere la mostra da esporre nella propria biblioteca inviando una richiesta via e-mail con oggetto “Adesione The Glass Room: Misinformation Edition” a glit[at]aib.it
AIB-IFLA WEBINAR:
The Glass Room – innovative media literacy interventions in your library
Save the date: 2 May, 17-18:30 CEST
Registration deadline: 23 April
Language: English, with facilitation in Italian
- The Glass Room: Misinformation Edition is a new model of community-based, pop-up media literacy interventions. It is developed by Tactical Tech, an NGO focusing on understanding and improving the ways technology shapes and impacts society. The Misinformation Edition has been created as part of a project within the EU Preparatory Action on Media literacy for All, and piloted in several libraries across Europe in collaboration with the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA).
- The Glass Room: Misinformation Edition explores topics around information and influence online: dominant data flows, the way technology design shapes our usage habits, what ‘synthetic’ media means for our identity and interactions, and more.
Library hosts can mix and match different Glass Room assets, digital and printable – posters, videos, workshops, take-away self-learning kits, and more – to tailor interventions to their communities’ needs.
- This workshop will present:
- An introduction to the The Glass Room: Misinformation edition, and how libraries in Europe have piloted Glass Room interventions
- New digital and printable assets which libraries in Italy can use in their media literacy work today
- Low- or no-cost activity ideas for library-based media literacy interventions
- A Glass Room workshop demo
- What attending libraries would be able to do after the training:
- Host a (virtual or in-person) walkthrough of the Glass Room exhibition, either as an exhibition walkthrough, or an introductory media literacy learning experience
- Host a (virtual or in-person) thematic workshop or workshops from the ‘menu’
- Use the Youth version of the Data Detox Kit to hold workshops with children or youth about digital wellbeing
- Host a short virtual or in-person workshop exploring ONE object from the virtual GR Misinfo (e.g. a pub quiz using the “Fake or Real” app, a guided walkthrough of the Deepfake Lab, a demonstration of the “A Drop in the OCEAN” app, etc)?
- Share the Glass Room resources with interested stakeholders in their network